Església Vella

L’Església Vella està situada al centre del poble vell de Miravet i ha estat convertida en un monument cultural després d’anys d’abandó.

5158969006_6034ca2ffd

És un temple renaixentista construït entre el segle XVI i XVII per l’Ordre de l’Hospital sobre l’espai on es podia ubicar l’antiga mesquita de la població musulmana. Fou redecorada amb pintures barroques al segle XVIII fetes per autors locals. L’interior destaca per la seva forma de creu, la bona acústica, la cúpula decorada amb esgrafiats amb el forat d’un impacte d’una bomba durant la Guerra Civil, les restes de pintures barroques i l’altar, una taula de pedra feta pels templers al segle XII i que era l’original del castell, fins que fou baixada a l’església el 1750.

Durant la Guerra Civil fou saquejada i les imatges i retaules foren cremats, rebé l’impacte d’una bomba que travessà la cúpula però no va esclatar. Posteriorment va ser abandonada al construïr-se una nova església a la part baixa del poble. Als anys 80 es va iniciar la recuperació de l’edifici com a centre cultural amb exposicions, concerts, subhastes, presentacions de llibres, etc.
Actualment està oberta per setmana santa i estiu, o en moments puntuals especials. Acull tot un seguit d’exposicions permanents sobre la seva pròpia història, la ceràmica miravetana, les riuades, els templers, el pintor Joaquim Mir, etcètera.

+Info: Horaris

Resultat d'imatges de miravet

Cap de la Vila (poble vell)

El nucli històric de Miravet és un entramat de cases que pengen sobre el riu i que s’enfilen per la muntanya i els penya-segats. Pujant pels seu carrers podem trobar els típics carrers porxats, cases antigues, bonics racons i molt bones vistes sobre el riu i la seva vegetació. També destaca la desolació creada per la Batalla de l’Ebre, que encara es pot veure amb les nombroses cases caigudes i abandonades.

*Al Cap de la Vila (nucli històric) s’ha d’accedir a peu, es poden aparcar els vehicles a la Plaça de l’Arenal o al Camí de les Illetes (gran aparcament) i pujar caminant seguint la vora de l’Ebre pel Carrer del Riu. Els carrers són molt estrets i el pas de vehicles està prohibit i limitat als veïns i serveis.*

Resultat d'imatges de miravet

Si iniciem una ruta des del costat de l’Ebre, a les cases del Carrer del Riu hi podem trobar plaques de la riuada de 1907. Més endavant trobarem unes escales que baixen al riu i on al costat hi ha l’antiga drassana medieval; ben a prop seu hi ha una casa dins del riu, que era un antic molí. Si comencem a pujar trobarem una portalada i un porxo, on antigament hi havia la porta que tancava la població. Si mirem a dalt de tot de la casa trobarem la placa de la riuada de 1787, la més gran que es té registrada a l’Ebre.

Continuem pujant pel Carrer del Forn on trobarem “lo Salt”, zona des d’on podem observar l’Ebre i el meandre del Tamarigar, zona protegida per l’interès de la seva fauna i flora. Seguim pujant rodejant l’església i arribem a una petita plaça on destaca un gran arc; aquest arc era el lloc on es reunia la comunitat musulmana de Miravet, l’Aljama, i posteriorment l’organització municipal cristiana, Universitat; ja que on ara hi ha l’església, hi havia la mesquita. Va perdre la seva funció al segle XVIII amb la creació dels Ajuntaments, però per sort s’ha conservar essent un element molt particular i curiós, tant per la seva història com la seva arquitectura d’origen islàmic.

Resultat d'imatges de aljama miravet

Si pugem fins davant de l’església trobarem el mirador de la Sanaqueta, antic pati de la mesquita, i que ofereix grans vistes. Si seguim el Carrer de Ferreries, on es ferraven els cavalls dels senyors del castell i arribarem a un camí empedrat, la Costa de Riago, on podrem llegir el poema de Roc Llop, il·lustre miravetà que visqué gran temps a l’exili. Si tornem cap al poble trobarem el camí que puja al castell i té el mateix nom, allí antigament hi vivien les families cristianes, a resguard del poder senyorial; des d’allí podem continuar la ruta per Miravet, pujar al castell o passar pel carrer del Banc, on hi tenien residència algunes families jueves de Tortosa, d’aquí la seva nomenclatura, banc de diners; allí veurem com el carrer el bifurca en un curiós barranc que passa per sota les cases i dona a la plaça de l’Aljama, rere l’església. D’allí podem entrar al Carrer de la Palla, un espai deshabitat amb nombroses cases caigudes pels efectes de la Batalla de l’Ebre. Un recorregut complert pel nucli històric de Miravet (Cap de la Vila) per on podem pujar a peu al castell, iniciar una de les rutesde muntanya dels senders de la Cameta Coixa o resseguir el GR99, mentre gaudim de la història i el paisatge.